Reklame


Beograđanka D. C. (40) tvrdi da je na crno kupila spermu za vantelesnu oplodnju. Uzorak dobila za 30 evra.
Reproduktivnim materijalom trguje se u Srbiji kao bilo kojom drugom robom. Tokom 2009. godina kupila sam u jednoj beogradskoj klinici spermu. Do uzorka semene tečnosti došla sam uz posredovanje ginekologa, a uz saglasnost supruga.

Ovo, u ispovesti za „Novosti“ tvrdi četrdesetogodišnja Beograđanka D. C. Kaže da je, podstaknuta navodima o sumnjama da pojedine klinike u našoj zemlji zloupotrebljavaju oplođene jajne ćelije pri vantelesnoj oplodnji i švercuju ih van zemlje, rešila da progovori.

" Posle 10 godina bezuspešnih pokušaja da dobijemo dete, suprug i ja smo rešili da nađemo donora ", ispričala je u telefonskom razgovoru ova žena. "Razmišljali smo da odemo u inostranstvo da to učinimo, jer u Srbiji ne postoji banka sperme, koja bi spasla one parove koji se bore sa sterilitetom, a očajnički žele potomstvo. Onda je moj tadašnji ginekolog rekao da postoje ljudi koji prodaju spermu, testiranu i zdravu, i da, ako želimo, može da nam pomogne da je nabavimo".

Kako priča D. C., koja je i dalje bez potomaka, posle razgovora sa suprugom, pristali su, praktično iz očaja. Uzorak sperme, sa papirima o negativnim rezultatima na hepatitis, sidu i druge polne bolesti, dobili su za 30 evra.

"O donoru smo znali samo da je student medicine i ništa drugo. Mada sam tada bila očajna što trudnoća ipak nije uspela, sada sam srećna zbog toga ", kaže sagovornica lista. "Ali razlog zbog kog sam vam se obratila jeste da ukažem na to da je država kriva što se parovi koji ne mogu da imaju decu prirodnim putem hvataju za slamčicu i na crnom tržištu pokušavaju da dođu do donora".

Da se trgovina spermom u pojedinim ordinacijama zaista dešava, za „Novosti“ potvrđuje i ginekolog dr Dušan Protić. On navodi da i njemu, neretko, u ordinaciju dolaze parovi sa pitanjem „kako mogu da nađu donora“.

" Među lekarima iz ove oblasti odavno kruže priče da postoje mladići koji se javljaju da budu donori"- kaže dr Protić. "Prema onome što sam čuo, ali ne mogu sa sigurnošću da tvrdim da je i tako, spermu prodaju po ceni od 50 do 100 evra, a lekari su posrednici. Oni obave sve analize, čime se umanjuje rizik od zaraze nekom bolešću. A donori su uglavnom mladi ljudi, mada se, prema onome što sam čuo, dešava da dolaze i sa kumom, bratom, prijateljem".

Dr Protić kaže da je to protivno zakonu, ali je i „humano jer pomažu bračnim parovima da dobiju potomke“. Takođe, tvrdi, „manje je nemoralno nego da lekari koje rade spermograme, na primer, krišom prodaju tu spermu“, a da donor toga nije ni svestan.

Direktorka Uprave za biomedicinu u Ministarstvu zdravlja dr Dana Mihailović objašnjava, za „Novosti“, da postoji ideja da se u narednom periodu otvori banka sperme. -"Klinika za ginekologiju Kliničkog centra Srbije izrazila je spremnost i nameru da osnuje banku doniranih muških reproduktivnih ćelija", kaže dr Mihailović.

"Međutim, mi ove godine ne možemo da pomognemo, jer smo novac usmerili ka otvaranju javne banke matičnih ćelija. Banka sperme će doći na red, eventualno, tek dogodine", kaže ona.

(MONDO, foto: Guliver/Getty Images/Thinkstock)

0 коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.